Το σκάνδαλο της ψηφιακής μετάβασης

Η DIGEA που έχει ως μετόχους τους ίδιους τους καναλάρχες και άρα έχει ουσιαστικό ασυμβίβαστο (το άρθρο 13 του Ν.3592/2007 προβλέπει ότι ο πάροχος δικτύου δεν πρέπει να είναι και πάροχος περιεχομένου). Ανεξάρτητα όμως από αυτό αξίζει να κάνουμε έναν υπολογισμό για να καταλάβουμε το μέγεθος του σκανδάλου: NERIT-DIGEAΑν το κράτος υπολογίζει ακόμα και κατά τα χρόνια της ύφεσης πάνω από 5.500.000 ευρώ έσοδα κάθε χρόνο από το 2% επί του τζίρου των καναλιών, μπορούμε άνετα να υπολογίσουμε ότι τα προσδοκόμενα έσοδα από φόρους τα προηγούμενα 15 χρόνια ξεπερνάνε τα 82.000.000 ευρώ (στην πραγματικότητα είναι πάνω και από 120.000.000). Όταν λοιπόν η κυβέρνηση αποφάσισε να πουλήσει τις συχνότητες στη DIGEA στην τιμή των 18.300.000 ευρώ για τα επόμενα 15 χρόνια και να παραιτηθεί έτσι από το τέλος συχνοτήτων έκανε ένα μεγάλο δώρο στη διαπλοκή (και ένα έγκλημα στην κοινωνία).
Το σκάνδαλο της DIGEA ήταν προμελετημένο. Επειδή ο στόχος αυτού του κειμένου δεν είναι να συζητηθούν τα πάντα γύρω από την ιδιωτική τηλεόραση θα προσφέρουμε μόνο μερικές σχετικές σημειώσεις. Ο νόμος που ουσιαστικά «χάρισε» τις πολύτιμες συχνότητες στη DIGEA ήρθε από τον Μενέλαο Δασκαλάκη, πρώην Γενικό Διευθυντή της Νέας Δημοκρατίας, μέλος του Δ.Σ. της ΕΡΤ και τότε Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων στο υπουργείο Υποδομών, μεταφορών και δικτύων (με υπουργό τον Χρυσοχοΐδη).
34 Allotments (SFN)Το σκάνδαλο ξεκινάει από τον ορισμό του χάρτη συχνοτήτων. Πρόκειται για την έκθεση που προβλέπει τον αριθμό, την δύναμη και τις θέσεις που πρέπει να μπουν οι ψηφιακοί πομποί προκειμένου να καλυφθεί το σύνολο της ελληνικής επικράτειας. Γίνεται μια εμπεριστατωμένη έρευνα και παρουσιάζεται μια πρόταση που περιλαμβάνει 275 σημεία εκπομπής και δυνατούς πομπούς προκειμένου να καλυφθεί σχεδόν ολόκληρη η ελληνική επικράτεια.  Η πρόταση αυτή αναρτάται στο σύστημα του Open Gov και αρχίζει η διαβούλευση. Στο μεταξύ όμως η DIGEA διαβάζει τον χάρτη και παθαίνει ένα σοκ. Το κόστος κάλυψης της επικράτειας είναι πολύ μεγάλο και οι καναλάρχες δεν φαίνονται διατεθειμένοι να το πληρώσουν. Εμφανίζεται τότε ένας υπάλληλος της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), ο Νίκος Παπαουλάκης, που αναλαμβάνει να σχεδιάσει έναν πολύ πιο συντηρητικό χάρτη με 156 σημεία και μάλιστα με πομπούς μικρότερης έντασης. Ο κύριος Παπαουλάκης (που καταγγέλλεται ότι ήταν «ο πολίτης που συνόδευσε τα ΜΑΤ όταν ανέβηκαν στο βουνό για να ρίξουν μαύρο στην Αθήνα») είναι σήμερα αντιπρόεδρος της ΕΕΤΤ και ουσιαστικά εκτελεί χρέη προέδρου αφού ο τελευταίος απομακρύνθηκε πριν από λίγο καιρό.
Μετά από τη διαβούλευση του αρχικού χάρτη κατά παράβαση της νομοθεσίας και χωρίς να υπάρχει πρώτα η απάντηση που προβλέπεται από το νόμο προς τους συμμετέχοντες στη συζήτηση η κυβέρνηση φέρνει προς ψήφιση, όχι τον χάρτη τον οποίο είχε καταθέσει αλλά αυτόν του Παπαουλάκη. Τέσσερις ημέρες μετά υπογράφεται από τον Χρυσοχοΐδη ΚΥΑ με την οποία δέχεται το νέο χάρτη και σε λίγες ημέρες βγαίνει από την ΕΕΤΤ στη διαβούλευση το κείμενο του διαγωνισμού για την επιλογή πάροχου δικτύου.
Πρόκειται για φωτογραφικό διαγωνισμό. Η DIGEA αναλαμβάνει να καλύψει πολύ μικρότερο μέρος του ελληνικού πληθυσμού και το κόστος της πραγματικής μετάβασης μεταφέρεται στους δήμους που είναι πλέον υπεύθυνοι να καλύψουν με δικά τους έξοδα τις περιοχές που δεν φτάνει το σήμα της DIGEA ενώ η εταιρία θα λαμβάνει «ενοίκιο» από τα κανάλια για τη μετάδοση και σε αυτές τις περιοχές. Όπως είχε επισημάνει άλλωστε το TPP στον διαγωνισμό υπήρχε ακόμα και προϋπόθεση που ανέφερε ότι ο υποψήφιος θα έπρεπε να έχει διαφημίσει στο παρελθόν την ψηφιακή μετάβαση, δίνοντας έτσι νόημα εκ των υστέρων στην περιβόητη οικογένεια Κλικλίκου που διαφήμιζε επί χρόνια μια μετάβαση που δεν είχε γίνει σχεδόν πουθενά. Ο συντάκτης του διαγωνισμού που φέρεται να είναι πάλι ο κύριος Παπαουλάκης, όριζε ως τιμή εκκίνησης τα 18.300.000 ευρώ για το σύνολο των ψηφιακών συχνοτήτων, τιμή που φυσικά ήταν και η τιμή κλεισίματος της συμφωνίας αφού μόνο μια εταιρία έδειξε ενδιαφέρον: Η DIGEA των καναλαρχών.
Λίγες ημέρες πριν τη διαβούλευση πάντως η κυβέρνηση εξαφάνισε τον μοναδικό φορέα που εξέφραζε το δημόσιο συμφέρον στον συγκεκριμένο τομέα ρίχνοντας μαύρο στην ΕΡΤ, όπως προαναφέραμε με τη συμβολή του ίδιου του κυρίου Παπαουλάκη.

Toν Οκτώβρη του 2014 με δύο τηλεοπτικά σποτ προχώρησαν οι περιφερειακοί τηλεοπτικοί σταθμοί της Κεντρικής Μακεδονίας στην αντεπίθεση απέναντι στο ξεπούλημα της περιφερειακής τηλεόρασης. Όπως καταγγέλλουν η Digea απαιτεί 3.500 ευρώ το μήνα για να επιτρέπει σε κάθε σταθμό να εκπέμπει τη στιγμή που ήδη οι τηλεοπτικοί σταθμοί της περιφέρειας δυσκολεύονται να πληρώσουν έστω τα βασικά τους έξοδα. Το ακόμα πιο σκανδαλώδες είναι πως η Digea μόνο από την Κεντρική Μακεδονία εισπράτει ετησίως 612.000 ευρώ και αποδίδει στο κράτος μόλις 21.000 ευρώ.

ΣΠΟΤ 1

ΣΠΟΤ 2

Κώστας Εφήμερος
thepressproject.gr

Advertisements
This entry was posted in ΚΟΙΝΩΝΙΑ and tagged . Bookmark the permalink.

Πες το!

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s